Hledat
Filtrovat
Close

Doušek živé vody (800)

Obrázek převzat ze stránky apotekatcm.cz

Působení dle TCM:
- Mocně posiluje nedostatečnou esenci ledvin SHEN JING XU
- Posiluje nedostatečný jang sleziny PI YANG XU
- Posiluje nedostatečný jin YIN XU
- Posiluje nedostatečnou energii čchi QI XU a vyživuje nedostatečnou krev XUE XU
- Vyživuje energii čchi srdce XIN QI XU a uklidňuje ducha v srdci XIN SHEN

 

Popis dle TCM:
Udržování pevného zdraví a dožití se co nejdelšího věku (hlavně „ve zdraví“) patřilo odpradávna k těm největším výzvám všech generací, zejména pak ve staré Číně. Čínští císaři a jejich MUDRci se tomuto až magickému či mysterióznímu oboru „nesmrtelnosti“ věnovali s obzvláštní péčí a přikládali mu neobyčejný význam. Koneckonců, kdo z nás by se nechtěl dožít vysokého věku, a navíc v plnohodnotné kvalitě těla a ducha? Prevence je ostatně také hlavní náplní a funkcí TCM. Udává se, že až 90% všech rad a doporučení (stravy, bylin a cvičení…) se řadí do tohoto ranku. Je to i logické, neboť někdy bývá pozdě bycha honit – jak praví i jedno čínské přísloví: „Těžko pak zavříti bránu, když už je kůň splašený.“ A tak čas kvapí a „jak léta jdou a hroby přibývají, počítám vrásky skryté do pleti…“ kterak zpívá Karel Kryl, každému z nás dříve či později ubývají síly a ta pověstná svíčka, kterou jsme dostali do vínku, nám pozvolna, ale jistě dohořívá. Je to i logické, neboť žádný strom neroste do nebe a zákony přírody jsou jednoznačné a někdy až nemilosrdně neměnné – vše v přírodě (a v životě vůbec) má svůj čas: je čas zrození, čas růstu, čas sklizně a je i čas odcházení a umírání. Uchováním si co nejdelší kvality života ve zdraví tělesném i duševním se zabývá stará čínská metoda YANG SHENG FA. Slůvko YANG znamená v tomto případě vychovávat, starat se a vyživovat, SHENG pak zase se překládá jako život, narození a vitalita – čili dohromady znamenají vychovávat či vyživovat život, podporovat zdraví a pohodu tím, že se budu starat o tělo, mysl a ducha v souladu s přirozenými rytmy a univerzálními zákony přírody. Hlavním motivem je tedy ochrana a udržování zdraví a pěstování (kultivace) života.
Jak vidno z názorného příkladu dudáka, pro zdárný výsledek (a to jak pro posluchače, tak i pro interpreta) vše musí býti vždy v dokonalé harmonii: neustálé a rovnoměrné foukání měchů (zdravé stravování či byliny), přiměřené stlačení vaku (zdravá životospráva – dostatečný spánek, střídání fyzické a duševní práce, umírněnost ve všech oblastech…), správné pokládání prstů na píšťale (adekvátní fyzické cvi­čení), vyrovnaný hlasový přednes (zdravé emoce). To vše nakonec vyúsťuje i v celkovém obrazu, kde ve zdravém těle sídlí zdravý duch – a takový člověk má i své nezdolné charisma a esprit.

 

Tři poklady života:
Dle TCM jsou zásoby životní energie uloženy v dráze ledvin SHEN, a to v podobě esence JING. Tuto esen­ci JING dostáváme před porodem jako vrozený zdroj tzv. nebeské (prenatální) esence. Dráha sleziny PI je zase zdrojem získané energie čchi QI, kterou si náš organismus bere z potravy a ze vzduchu. V dráze srdce XIN sídlí duch SHEN, který vládne celému tělu a zodpovídá za naše vnímání a vědomí. Tyto 3 slož­ky se v TCM nazývají 3 poklady lidského bytí, neboť jen dostatečná esence JING a zdárně získaná energie QI znamená jasný duch SHEN. Ledvinová esence JING sídlí v tzv. Bráně životního ohně MING MEN HUO, která se nachází vskutku mezi 2 ledvinami. V případě vrozeného oslabení tohoto Ohně života MING MEN HUO dojde zákonitě též k oslabení sleziny PI (a tím pádem i nedostatečné tvorbě energie čchi QI), jež se projeví následně dalším oslabením esence JING, a tím samozřejmě i oslabením ducha SHEN – prostě klasický dominový efekt…

 

Duch SHEN představuje světlo, které vyzařuje hořící svíčka. Přináší světlo do tmy. Duch SHEN vyzařuje originalitu mysli, (sebe)vědomí a ducha každého člověka. Dává životu smysl a nám spi­rituální sílu a pravé poznání. Projevuje se prostřednictvím našich smyslů, emocí a myšlení. Kdyžje esence JING a energie QI dostatečná, pak i duch SHEN může zářit naplno.

 

Energie QIpředstavuje plamen svíčky. Může prskat či kouřit nebo může hořet jasně a rovnoměrně. Energie Qi je vitalita, která aktivuje všechny funkce a procesy těla neboli každodenní energie potřebná k životu. Když je energie QI používána efektivně, esence JING vydrží dlouho – pokud jí ale nadmíru spotřebováváme, rychle se zdroje našeho organismu vyčerpají! Energie QI se snadno oslabuje denní aktivitou – pokud je ale člověk zdravý, lehce ji zase doplnídosta­tečným spánkem, zdravou výživou a správným dýcháním.

 

Esence JING představuje vosk a knot svíčky. Kvalita vosku a jeho množství předurčuje život člověka. Esence JING je geneticky dána a tuto svíčku jsme dostali do vínku od svých předků. Síla a délka svíčky a knotu je přímo úměrná dlouhověkosti. Esence JING v ledvinách představuje podstatu našeho hmotného těla a rezervy našeho organismu. Pokud ji trvale poškozujeme, velmi obtížněji pak doplníme, neboťprodloužit knot u hořící svíčky není dost dobře možné a doplnit vosk lze jen po troškách (doušek po doušku). V západním jazyce odpovídá hormonům, enzy­mům, neurotransmiterům, lymfě a krvi.

Silná svíčka bude hořet déle (esence JING) a větším plamenem (energie QI) a tudíž i dávat více světla (duch SHEN).

Náš život je jako svíce, která se zapálí při porodu. Každý dostaneme geneticky do života určité regene­rativní síly a schopnosti, v průběhu života bychom ji měli střídmě a správně užívat tak, aby vydržela co nejdéle hořet. Pokud naši esenci JING (svíčku) spálíme, jsme na konci života. Dle TCM je proto vhodné po celý život šetřit a doplňovat svoji esenci JING a energii QI, stabilizovat své emoce, neboť jen tak duch SHEN se může naplno a pozitivně rozvíjet a projevit. K tomu optimálně napomáhá i tento Doušek živé vody, který lze užívat denně 1 odměrku k snídani.

 

Esence ledvin – celkem slušný oddíl:
S věkem, nemocemi a každodenním stresem se všechny tyto 3 složky postupně a nezvratně vyčerpávají. Svoji svíčku života někdy pálíme více než zdrávo, ať již nezřízeným způsobem života (kouření, nadměrné jídlo a pití, přílišná fyzická a psychická zátěž či bezuzdná sexuální aktivita) nebo stresem, dlouhodobě uží­vanými léky, častými nemocemi či obzvláště u mladých lidí drogami… Tyto všechny faktory „pálí svíčku z obou stran“ a v tomto případě platí zásada, že co se v mládí promrhá, ve stáří se již nenajde. Základ­ní strategií nejen pro zotavení, ale také pro udržení zdraví a předcházení předčasnému stárnutí a všech důsledků, které z tohoto stavu vyplývají, je posílení a harmonizace dráhy ledvin SHEN, sleziny PI a srdce XIN. Stejně tak i posílení a vyživení energie čchi QI a krve XUE, potažmo i jinové a jangové esence ledvin SHEN JING a projasnění ducha SHEN. A že těch potíží na sklonku (a někdy nejen na sklonku) života, pa­nečku, je! Jak říkal Jan Werich: Stáří je blbec, ale je to poslední možnost, jak přežít. K paměti ve stáří se váže známá historka: Profesor psychiatrie Vladimír Vondráček na svých 80. narozeninách začal svůj projev slovy: Stáří má mnoho výhod. Načež se na dlouhou dobu odmlčel. A když již pauza byla neúnosná, dodal: Momentálně si na žádnou z nich nemohu vzpomenout… Esence ledvin SHEN JING se vztahuje nejen k dlouhověkosti, ale i k lidské reprodukci – odpovídá za naši fyziologickou schopnost zplodit zdravé potomstvo.

 

Moudrý, zdravý a plodný podzim života:
Každá doba má své idoly a ideály – kupř. ve starém Řecku to byla tzv. kalokagathia, tedy krása těla i ducha, jenž našla své renesanční ztvárnění i v podobě Michelangelova Davida. Ideálem dnešní doby, jak se zdá, je mladý úspěšný sportovec s dobře vyrýsovanou, nejlépe anabolickou postavou z posilov­ny… Ve staré Číně byl zato naprostým ideálem moudrý zdravý postarší člověk – tedy pomyslný čínský MUDRc. Ten byl sice drobné postavy, ale vždy zdravý, optimistický, usměvavý, vlídný, laskavý, nápo­mocný, empatický, čilý, bystrý, s jiskrou v oku, zajímající se o okolní dění a o druhé, ale zbytečně neklevetící, tolerantní a chápavý, rozumný, umírněný, čestný a spravedlivý – prostě moudrý stařec se vším všudy. Vypadal sice na 60 let, ale bylo mu přes 90 let! Neboť dle TCM lidský život trvá 120 let (v optimálním případě!) a rozděluje se na dvě poloviny – prvních 60 let by měl člověk sbírat zkušenosti (a současně nepoškozovat si své zdraví nezdravou životosprávou), aby je pak druhou polovinu života uměl moudře využívat (a měl i dostatek síly k jejich realizaci). Může se to zdát nemožné až úsměvné, ale tak tomu dříve v Říši středu bylo. I my máme tuto možnost dnes a stačí k tomu dodržovat výše uvedené „du­dácké” zásady plus 1 až 2 odměrky bylinného nápoje Doušku živé vody k snídani. Tož vzhůru do boje!

 

Rozbor bylin ve směsi:
Pořadí 17 bylin, které jsou obsaženy v tomto nápoji, se odvíjí od posílení a vy­balancování jinové a jangové esence ledvin SHEN JING, posílení energie čchi a krve QI/XUE XU, posílení sleziny PI a vyživení ducha v srdci XIN SHEN: Du zhong, Tu si zi a Ba ji tian posilují jangovou esenci ledvin SHEN JING YANG, Chu shi zi, He shou wu a Shan yao posilují jinovou esenci ledvin SHEN JING YIN, Huang qi a Da zao posilují energii čchi QI, Gou qi zi, Shu di huang a Dang gui posilují krev XUE, Wu wei zi a Shan zhu yu zadržují esenci JING, Xiao hui xing zahřívá vnitřek NEI, Niu xi rozprouďuje blokádu krve YU XUE, Fu ling vysušuje vlhko SHI, Yuan zhi vyživuje srdce XIN a utišuje ducha SHEN.

 

Příprava:
Doporučená dávka prášku se zalije a rozmíchá s cca 2 dl horké vody. Po rozmíchání se nápoj pije teplý.

 

Dávkování:
Doporučená denní dávka je 2 odměrky (to jsou 2g) bylinného prášku 1x denně, nejlépe ráno. Děti od 3 do 8 let užívají poloviční dávku.

 

Upozornění:
Není určeno pro děti, těhotné a kojící ženy. Ukládat mimo dosah dětí! Přípravek není určen jako náhrada pestré stravy.

 

Balení:
100 g bylinného produktu v prášku (100% přírodní, bez jakýchkoliv syntetických či pojivových látek).

 

Složení (1 g vyroben z 5 g bylin):
Shu di huang (Rehmanie lepkavá - kořen)
Gou qi zi (Kustovnice čínská - plod)
Chuan niu xi (Cyantula lékařská - kořen)
Shan yao (Jam čínský - plod)
Bai ji tian (Morinda lékařská - kořen)
Dang gui (Děhel čínský - kořen)
Du zhong (Gumojilm jilmový - kůra)
Fu ling (Pornatka kokosová - plodnice houby)
Huang qi (Kozinec blanitý - kořen)
He shou wu (Rdesno mnohokvěté - hlíza)
Chu shi zi (Moruše papírová - plod)
Shan zhu yu (Dřín lékařský - plod)
Tu si zi (Kokotice čínská - semeno)
Xiao hui xiang (Fenykl obecný - plod)
Yuan zhi (Polygal - kořen)
Wu wei zhi (Schizandra čínská - plod)
Da zao (Jujuba čínská - plod)